Kenny Lake

24 juni 2011 - Kenny Lake, Alaska, Verenigde Staten

Na Delta Junction zijn we al weer verder zuidwaarts gereden met als eindbestemming Kenny Lake RV Park en Mercantile. Je rijdt dan over de Richardson Highway, die van Fairbanks naar Valdez loopt (om precies te zijn eigenlijk andersom). Langs die highway loopt ook de Trans-Alaska Pipeline. Om de zoveel tijd komt die pijplijn in het zicht. Het is echt ongelooflijk knap hoe die pijplijn aangelegd is. Als je de omgeving hebt gezien snap je waarom. Door en over heuvels, van Prudhoe Bay (heel noordelijk) naar Valdez. De pijplijn ligt voornamelijk boven de grond en ligt op pijlers die gekoeld worden. Dir om te voorkomen dat de warme pijplijn via de pijlers de grond (veelal permafrost) zoveel opwarmt dat de pijlers in de grond verzakken. Verder zorgt de manier waarop de pijlers gebouwd zijn er ook voor dat er bij aardbevingen niets met de pijplijn gebeurd.

Onderweg kwamen we een mooi plekje tegen met een picknick bank, dus we zijn gestopt en hebben heerlijk in de zon gegeten. Vlak bij de picknick plaats liep een (zeer) korte wandelroute. Daar zijn we heen gelopen en we kwamen onverwacht een lynx tegen. Hij schrok van ons en was net zo snel verdwenen als hij tevoorschijn kwam.

Bij Kenny Lake aangekomen kregen we onze gereserveerde plek aangewezen en konden we opnieuw in de zon eten. Het was er zelfs zo warm dat een hemdje en korte broek voldoende waren. Helaas kunnen de muggen dan nog beter overal bij ;-(!

De volgende dag moesten we al vroeg opstaan om te vertrekken voor onze 2 dagen in het Wrangell-St.Elias NP. Maar dat schrijf ik wel in een apart blog.

1. Wim:
    28 juni 2011
    Hoi Jis en Jef,

Leuk weer wat te lezen, via de phone al gehoord dat jullie het naar je zin hebben. Mooie dingen gezien lees ik. Ik zie lynxen alleen achter gaas ;>)
    Ben benieuw hoe Wrangell NP is. Goed reis verder.

xieje x