Resurrection Bay en Aialik Glacier

5 juli 2011 - Seward, Alaska, Verenigde Staten

Vandaag maar weer eens een boottocht gemaakt! Ditmaal vanuit Seward richting Resurrection Bay en de Aialik Glacier. Deze boottocht duurde 7,5 uur. Vanmorgen om 10.00 uur vertrokken we en het ik weet het wordt afgezaagd maar het weer was absoluut fantastisch. Heel helder, droog en zonnig! Nadat je de haven uit komt ben je al in Resurrection Bay. We zagen al vrij snel een otter en later in de baai kwamen we al 4 walvissen tegen. Nadat je Resurrection Bay uitkomt vaar je in golf van Alaska en daar is het water wel wat minder kalm. Ondanks mijn pilletje en de polsbandjes voelde ik me toch niet zo lekker, maar ben de tocht ongeschonden doorgekomen. In de Aialik Bay konden we de Aialik Glacier al zien liggen. Toen we dichterbij kwamen keken we tegen een enorme wand van ijs aan. Het ijs is steeds in beweging en door de druk en beweging hoor je het soms heel hard kraken. Indrukwekkend vooral omdat het in de rest van de baai heel stil is. Door de beweging kalft de gletsjer ook af. Er vallen dan met veel lawaai hele stukken ijs in het water en ziet het water dan hoog opspatten. We hebben geen hele grote stukken zien vallen, maar wel wat kleinere en dat was een mooi gezicht! Daarna moesten we ongeveer dezelfde weg weer terug varen. Weer door de wildere golf van Alaska. We zijn nog gestopt voor wat papegaaiduikers, bald eagle, mountain goats(hadden we nog niet gezien) en twee walvissen. Dit keer lukte het zelfs om de staart er mooi op te krijgen toen ze onderdoken.

Nu zitten we lekker aan het kampvuurtje marshmellows te roosteren en op te warmen van de boottocht, het was behoorlijk koud op het water. Morgen gaan we weer richting Anchorage of iets ten zuiden daarvan om nog wat dingen te bekijken en dan gaat het hard naar het einde van de vakantie toe!