Respect

4 juli 2011 - Seward, Alaska, Verenigde Staten

Nou het vuurtje ging aan hoor gisteren en nog best vlot ook. We konden dus lekker s'mores eten. Je legt een cracker met chocola aan de rand van je kampvuur en roostert ondertussen een marshmellow. Die doe je op de cracker met chocola en dan de andere helft van de cracker erboven op en klaar is je s'mores!

Om 24.00 uur begon in downtown Seward het vuurwerk vanwege Independence Day. We zijn dus naar de stad gereden (zitten op een camping zo'n 6 mile van de stad) en hebben daar het vuurwerk gezien. Best een rare gewaarwording omdat wij natuurlijk gewend zijn dat het dan donker is. Nou was het gisteren voor Alaska best donker, maar licht genoeg om toch een beetje het effect weg te nemen. Ondanks dat was het toch een erg mooi vuurwerk! We lagen rond 1 uur in bed en hadden geen vroege plannen voor vandaag, dus we konden uitslapen. Na het ontbijt gingen we richting Seward voor de viering van Independence Day. In Seward wordt die dag ook altijd de traditionele Mount Marathon race gehouden. Mt, Marathon is een hoge berg in Seward. Jaarlijks gaan hier tijdens de race honderden mannen, vrouwen en zelfs kinderen naar boven, om vervolgens zo snel mogelijk ook weer naar beneden te komen. De route naar de top en naar beneden is erg gevaarlijk. Gladde rotsen, los zand en steile kliffen. Ze gaan 1,5 mijl omhoog en dezelfde afstand weer naar beneden en de snelste renner doet dat in 44 minuten. En hier komt het respect van de titel: wij hebben gezien hoe het vanaf het begin al meteen zo enorm steil omhoog gaat!! De racers moeten via de rotsen omhoog klimmen en bij het afdalen ziet het er ook gevaarlijk uit. De mannen zorgen wel voor spectaculaire plaatjes! Op het moment dat ze de berg afkomen (vlak voordat het asfalt begint) staan enorm veel mensen en je ziet de show-offs daar de meest gekke en soms gevaarlijke sprongen maken. We hebben mannen gezien die nog energie overhadden, maar ook die volledig uitgeput en wankelend de berg afkomen. Een aantal zaten onder het bloed, omdat ze gevallen waren of zich opgehaald hadden aan de rotsen. Kortom spectaculair! Onze buurman van de camping deed ook mee en 's avonds vertelde hij dat hij ook nog met zijn dochter mee omhoog was gegaan tijdens de kinderrace. De kinderen gaan trouwens niet helemaal tot aan de top.

Verder hebben we nog even naar de parade gekeken en wat rond gelopen. Het was een leuke dag en ook wel grappig om de sfeer te proeven van zo'n feestdag en zo'n evenement.

1. jan:
    5 juli 2011
    hoi jiska en jef! wat een mooie foto's,en een geluk met het weer he. nou jef moeders mist je wel hoor,ik natuurlijk ook.maar vindt t super dat jullie het zo naar je zin hebben,jammer dat je er niet een paar weken bij kan nemen he,daar zou ik t wel 2 maanden uithouden.nou ik ga nu de hogeveluwe in,en zien of ik ook nog wat kan spotten. groetjes en tot ziens! doeiiiiiiiiiiiii
  2. Nel:
    6 juli 2011
    Hoi vakantiegangers.
    We kijken uit naar de foto's het zullen er wel veel zijn.
    Fijn hoor dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Maar ook wel weer fijn dat je snel weer thuis komt Nora en ik tellen de dagen nu,ik zeg iedere dag Noor nog 5 dagen, vandaag nog 4 ze lijkt het te begrijpen?

Groetjes