Bijna afgelopen

7 juli 2011 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

Zo het zit er bijna op. We zijn 3 weken in Alaska geweest en zijn nu aan onze laatste dagje anchorage bezig. Nou ja morgen ook nog, maar dan zijn we druk aan het poetsen en alles aan het aanvullen. Dan moet ook de koffer nog ingepakt worden, want we hebben de koffers achtergelaten bij de verhuurder.

Maar goed eerst terug naar de afgelopen dagen. Gisteren zijn we vanuit Seward naar het noorden gereden. Op het eerste deel was niet heel veel te zien. Dus zijn we doorgereden naar de Turnagain Arm en Girdwood. Bij Girdwood hebben we de Crow Creek Mine bezocht. Dit is een verlaten mijndorp met allemaal oude huisjes. Je kan er rustig rondkijken, maar ook je geluk beproeven met goldpanning. Volgens de oude eigenaar van de mijn zou er nog ergens goud moeten zitten. Wij hebben al genoeg geluk gehad deze vakantie en het goudzoeken maar laten zitten ;-).

Daarna zijn we verder de berg opgereden naar het Allyeska resort. Daar kan je met een kabelbaan (dichte cabine anders gaat Jiska niet) naar de skigebieden hoog op de berg. Je kan er nu dan wel niet skieen, maar de uitzichten zijn schitterend. Bij helder weer (en dat was het) kan je tot aan de Turnagain Arm kijken. Daar hebben we even rondgelopen en zijn toen weer naar beneden gegaan. Op weg naar Anchorage kom je dan ook langs Beluga Point. Je kan daar het boretide zien. De Turnagain Arm is heel smal en er is erg veel getijde verschil. Het verschil tussen eb en vloed kan oplopen tot wel een paar meter. Bij vloed stroomt het water dan met zo'n 25 km per uur de arm weer in. Ook is er een kans dat je Beluga's ziet. Maar die hebben we helaas niet gezien. We hebben een behoorlijke tijd zitten wachten op vloed en tussendoor maar gewoon een maaltje gekookt  op de parkeerplaats en yatzee gespeeld. Uiteindelijk zagen we het water weer opkomen alleen vonden wij het niet zo spectaculair als werd voorgesteld.

Vlak voor Anchorage ligt nog een soort moerasgebied waar veel watervogels leven en broeden. Potter Marsh. Een mooi stukje wetlands en daar hebben we nog even rondgelopen. We moesten nog een slaapplek vinden voor de nacht en hadden het plan om te wildkamperen. Helaas bleek dat nog niet zo simpel zo dicht bij Anchorage. Na een behoorlijke tijd rijden besloten we dan toch maar voor een camping te gaan. De meeste campings waren te duur in onze ogen en uiteindelijk kwamen we bij een camping net iets buiten Anchorage. Het was inmiddels al half twaalf 's avonds en we hebben niet zoveel meer van de camping gezien.

Vanmorgen toch maar verkast naar een camping downtown, met full hook-up. Op die manier kunnen we morgen makkelijker de camper schoonmaken en alles dumpen. Daarna wilden we het far North Bicentennial Park nog bekijken. Er leven nog beren en elanden. Helaas viel dat een beetje tegen. Geen beren en elanden gezien wel even rondgelopen. Het begin van de middag hebben we besteed aan het bekijken van downtown Anchorage en souvenirs kopen. Misschien vanavond nog even Kincaid Park bezoeken en dan is het gedaan met de pret!!